neeltje-in-zuid-afrika.reismee.nl

Liefde, een deken en een plastic zak

Wachtend op de trein naar huis, ontmoet ik Stanley, een zwerver van 60 zonder tanden. Hij zegt dat het vandaag een ontzettend mooie dag is, waar ik op reageer met: 'Laten we er maar van genieten, want morgen gaat het regenen'. Dan moet hij zijn plastic zak maar tevoorschijn halen, vertelt hij me, want dat moet je hebben, dat beschermt tegen de regen. Als je in 'the outties' leeft, dat is buiten, dan leer je dat je maar een paar dingen nodig hebt. Ik vraag hoe en waar hij 's nachts slaapt. Stanley vertelt dat hij zomers in een grote plastic zak slaapt en 's winters daar een deken over heen heeft, want anders ga je dood van de kou. Ik zeg dat dit heel zwaar klinkt, maar dat hij er zo vrolijk uitziet. Hij moet lachen en zegt dat hij niet veel te klagen heeft, hij heeft een plastic zak, een deken en liefde, maar benadrukt dat hij niet gelooft in God, God zit namelijk in je hart, alleen ben je dat zelf. Hij gelooft alleen in zichzelf en daar geef ik hem groot gelijk in! Stanley zegt wanneer je stopt in jezelf te geloven, dan kan je niet meer voor jezelf zorgen, wordt je ongezond en dik. Hij wijst naar zichzelf, 'ik loop elke dag uren lang, heb geen tanden, maar ben niet dik!'. Wat een positiviteit en een vreselijk interessante man!
We praten over de slaven en de Apartheid, hoe dat vroeger verborgen werd gehouden, omdat ze wilde dat donkere en gemixte mensen dom bleven. Stanley is 'coloured', dus een halfbloedmaar kan me er alles over vertellen!Er worden nog wat principes besproken, geduldig zijn, harmonie en dat jezelf de belangrijkste persoon bent waar je voor moet zorgen. Mensen moeten zich geen zorgen maken om de daklozen, het is een rijker leven dan de meeste denken, vertelt hij voordat ik weg moet. Het is nu bijna drie kwartier later en heb geleerd dat veel hebben niet perse rijker maakt, maar dat een plastic zak, een deken en liefde een mens gelukkig kunnen maken!

Thuis hoor ik (bepaalde) mensen denken: 'Kijk je wel uit', 'ben je niets kwijt', etc. Het tegendeel is bewezen, zwervers zijn niet de stereotype hebberige, asociale mensen die we voor ons zien. Voordat ik met deze man in gesprek kon, moest ik wel een politieman wegsturen, want die wilde weten of ik lastig werd gevallen. Blijkbaar staat er 'toerist' op mn voorhoofd en hebben de mensen hier ook hun vooroordelen klaar over daklozen.

Naast deze bijzondere ontmoeting, is er nog veeeeel meer gebeurt afgelopen weken. Meerdere keren gebraait (Afrikaanse barbecue), wees gerust, ze eten hier gewoon kip, rund en varken.. Naar Mzoli's geweest, een eet/drink plek in een township waar lokale bevolking en toeristen samen komen, heel bijzonder! Greenpoint market: 'special Sunday price for you', zegt genoeg, flink afdingen dus.

Verder schijnt hier de zon nog steeds en in Nederland nu ook, heb ik vernomen op Facebook.Bij elk zonnestraaltjekomen de barbecues de schuurtjes weer uit.. Stage gaat toppie! Nu lekker twee weken vakantie = twee weken bikkelen voor het afstudeeronderzoek.

Volgende keer maar eerder een blog schrijven, anders is het zoooo veel. Tot snel lieve mensen! Liefs van Neelkie

Reacties

Reacties

Maureen

Bijzonder verhaal!:) zet m op met bikkelen! Xx

sonja

hoi neel wat super gaaf wat je allemaal onderneemt en doet daar in afrika wens je veel plezier en een goede tijd roe daar en studeerse nog gr sonja, jorn en ailien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!